Usein kysyttyä

Täältä löydät yleisimmät kysymykset ja niiden vastaukset

Viranomaisilla ei valitettavasti ole vielä teknistä kykyä vastaanottaa perustamistietoja sähköisesti. Ratkaisua rakennetaan kuitenkin parhaillaan ja tulevaisuudessa tämäkin tulee mahdolliseksi. Siihen saakka asiakirjat joudutaan vielä tulostamaan ja allekirjoittamaan kuten ennenkin.
Palveluun rekisteröitynyt uusi käyttäjä saa sähköpostiviestin, jossa näkyy salasana ja käyttäjän valitsema käyttäjätunnus. Joskus rekisteröitymisviesti ohjautuu roskapostikansioon. Jos viestiä ei tule tai sitä ei löydy roskaposteistasi, ole hyvä ja ota yhteyttä tunnustilaus@perustayritys.fi, niin hoidamme asian kuntoon.
Jotta palveluun voisi kirjautua sisään, on ensin painettava rekisteröitymisviestissä olevaa vahvistuslinkkiä. Kun vahvistuslinkkiä painaa, käyttäjätili aktivoituu. Jos sähköpostissa oleva linkki ei ole aktiivinen, voit kopioida osoitteen selaimeesi.
Perustayritys.fi on tekninen palvelu yrityksen perustamista varten. Jos tarvitset yritysneuvontaa, kannattaa kääntyä lähimmän Uusyrityskeskuksen puoleen.
Pankki tulostaa sinulle kaikki dokumentit. Saat mukaasi myös kuitin PRH:n maksetusta käsittelymaksusta sekä Oy:n ollessa kyseessä myös kuitin maksetusta osakepääomasta. Lähetä alkuperäiset dokumentit allekirjoitettuna eteenpäin ja pyydä pankilta kaikista papereista kopiot itsellesi. Perustamisdokumentit pystyy myös tulostamaan omilla käyttäjätunnuksilla pankissa asioinnin jälkeen.
Ilmaiseksi yrityksiä ei voi perustaa missään. Viranomaismaksut tulee aina maksaa ja esimerkiksi osakeyhtiö tarvitsee lisäksi vähintään 2500 euron osakepääoman tililleen ennen rekisteröintiä. Vastaavasti vakuutusmaksut on jatkossakin maksettava. Tämän perustamispalvelun käyttö on ilmaista eikä rahaa kulu esimerkiksi asiantuntijapalkkioihin ja säästetyn rahan voi käyttää vaikkapa yrityksen markkinointiin. Aikasäästöt ovat sitäkin suuremmat, kun yhdellä syötöllä kaikki tarvittavat tiedot siirtyvät vakuutusyhtiöihin, pankkeihin ja muille palvelujen tuottajille. Samalla syntyvät tarvittavat perustamisen viranomaisdokumentit.
Palvelun kulut kattavat siinä mukana olevat palveluntuottajat, kuten pankit, vakuutuslaitokset ja muut yritykset. Siksi palvelun käyttö ei maksa perustajalle mitään.
Palvelu on yhtä luotettava kuin suomalaiset pankit ja vakuutusyhtiöt, jotka järjestelmässä tarjoavat palvelujaan. Palvelun sisältöä, logiikkaa ja tietotekniikkaa on rakennettu lukuisten alan asiantuntijoiden toimesta, joten se täyttää vaativimmatkin laatuvaatimukset.
Kyllä. Yritys tarvitsee pankkitilin, tili on siis käytännöllistä avata heti yritystä perustettaessa.
Perustayritys.fi -palvelu ei ole sulkenut mitään palveluntuottajaa ulos vaan kaikkien kanssa on neuvoteltu ja neuvotellaan mukaan tulosta. Kaikki palveluntuottajat eivät kuitenkaan asennoidu samalla lailla uusiin palveluihin ja joillakin päätöksentekoprosessi on muita pidempi. Pankkien ja vakuutusyhtiöiden määrä joka tapauksessa lisääntyy koko ajan. Jos sinun pankkiasi tai vakuutusyhtiötäsi ei vielä mukana ole, voit hyödyntää nyt mukana olevia palveluntarjoajia ja perustaa yrityksen. Mikäli et ole tyytyväinen, voit aina myöhemmin siirtyä takaisin vanhaan pankkiisi tai vakuutusyhtiöön. Monesti on hyvä, että yrityksellä on tilejä ainakin parissa pankissa. Vaihtoehtona on tietenkin myös se, että perustat yrityksen perinteisellä tavalla.
Palvelussa voi laatia perustamisdokumentit toiminimestä ja osakeyhtiöstä. Ay, Ky ja Osuuskunta ovat harvinaisuutensa ja monimuotoisuutensa takia jätetty tuleviin versioihin.

Ei voi. Osakeyhtiön voi toki omistaa kokonaan yksin, mutta sitä ei voi perustaa yksin. Laki vaatii aina vähintään kaksi ihmistä. Tavallista on, että pääosakas tai hän, joka omistaa yksin kaikki osakkeet, on hallituksen puheenjohtaja. Hänen lisäkseen on ilmoitettava hallitukselle varajäsen. Jos siis haluat perustaa osakeyhtiön yksin, tarvitset lisäksi yhden henkilön hallituksen varajäseneksi. Jos teitä on kaksi perustajaa, toisen on oltava varajäsen tai varajäseneksi voidaan ilmoittaa kolmas henkilö. Katso eri minimikokoonpanot tästä:

 

Hallituksen minimikokoonpanot ovat seuraavat:

1 jäsen + 1 varajäsen = 2 eri henkilöä

1 puheenjohtaja + 1 varajäsen = 2 eri henkilöä

1 puheenjohtaja + 1 jäsen + 1 varajäsen = 3 eri henkilöä

1 puheenjohtaja + 1 jäsen + 1 jäsen = 3 eri henkilöä